Close Relationship between Language and Culture and Its Implication on ELT

Umam, Chothibul (2015) Close Relationship between Language and Culture and Its Implication on ELT. Jurnal Inovasi.

[img] Text
Close Relationship between Language and Culture and Its Implication on ELT[59].pdf

Download (241kB)

Abstract

When Indonesians learn English as a foreign language at school, they are inevitably exposed to the target language culture. It is the teacher’s job to equip the students with information about the culture underlying it so that they will be ready in interacting with native speakers of English. Teacher should be aware of cross cultural understanding which is important for cross cultural communication and, as the consequence, teacher cannot only teach linguistics aspect of English without teaching culture at the same time. Thus, teaching language structures and cultural conventions should lead students to better acquisition of linguistic and cultural sensitivity. Toward this end, the paper tries to account for the necessity of understanding cultural aspects in the context of English language teaching in Indonesia. The paper tries to discuss 1) the importance of teaching culture, 2) whose and what culture to be taught in ELT classroom, 3) the application of the teaching culture in Indonesia, and 4) some points to take into consideration. Ketika orang Indonesia belajar bahasa Inggris di sekolah, mau tidak mau mereka akan dihadapkan pada budaya dari bahasa target. Ini adalah tugas guru untuk membekali siswa dengan informasi tentang budaya yang mendasarinya sehingga mereka siap untuk berinteraksi dengan penutur asli bahasa Inggris. Para guru harus menyadari akan pentingnya pemahaman lintas budaya dalam komunikasi lintas budaya, dan sebagai konsekwensinya para guru tidak bisa hanya mengajarkan aspek linguistik tanpa pada saat yang sama mengajarkan budayanya. Dengan demikian, pengajaran struktur bahasa dan kaidah budaya harus bisa membawa siswa pada pemerolehan linguistik dan sensitifitas budaya. Oleh karena itu, artikel ini mencoba untuk menjelaskan pentingnya pemahaman aspek-aspek budaya dalam ranah pengajaran Bahasa Inggris di Indonesia. Artikel ini mencoba untuk membahas 1) pentingnya pengajaran budaya, 2) budaya siapa (dan apa) yang harus diajarakan dalam kelas pengajaran bahasa Inggris, 3) aplikasi pengajaran budaya di Indonesia, dan 4) beberapa hal yang perlu dipertimbangkan.

Item Type: Article
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200405 Language in Culture and Society (Sociolinguistics)
Divisions: Fakultas Tarbiyah > Jurusan Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: Muhamad Hamim
Date Deposited: 22 Jul 2019 04:52
Last Modified: 22 Jul 2019 04:52
URI: http://repository.iainkediri.ac.id/id/eprint/32

Actions (login required)

View Item View Item